ברזל ואנמיה

הברזל הוא מינרל חיוני מאוד לגופינו.

הברזל הוא מינרל חיוני מאוד לגופינו.

70% -60 מהברזל בגוף מוציים בהמוגלובין הדם, ותפקידו העיקרי לשאת ולהעביר חמצן מהריאות לכל חלקי הגוף.

אצל ילדים, בשנות חייהם הראשונות, לברזל יש תפקיד חשוב בהתפתחות שכלית תקינה.

הברזל הנספג בצורה הטובה ביותר ובכמות הגדולה ביותר מקורו ממזונות מן החי (בשר, עוף, דגים).
ישנם גורמים המזרזים את ספיגת הברזל מהמזון כמו ויטמין C - המצוי בעיקר: בפירות הדר, עגבניות, פלפל אדום, תות שדה.

לעומם ישנם גורמים המעכבים את ספיגת הברזל:
  • תרופות סותרות חומצה כמו: זנטג, טגמא, וסימטג.
  • חומצות אוקסילית - המצויה בעיקר בשוקולד, קוקה קולה, ענבים ותרד.
  • סידן - המצוי בעיקר במוצרי חלב.

לכן חשוב לכלול בתפריט היומי בשר, עוף או דגים ובנוסף להקפיד על שילובים נכונים, לדוגמא: שתיית מיץ תפוזים במקום קוקה קולה בארוחה המכילה בשר. (קוקה קולה יכול לעכב את ספיגת הברזל מהבשר).

במקרים בהם אין שמירה על תזונה מאוזנת או במצבי מחלה שונים נוצר חסר בברזל הגורם לאנמיה.

קיימות סיבות שונות לאנמיה אך בכולן מופיעות תחושות לא נעימות של חולשה, עייפות וסחרחורת עד התעלפות.

במידה ואנמיה נגרמת עקב תזונה לא מאוזנת, יש באפשרותך לבחור מזונות העשירים בברזל, מן החי ומן הצומח מתוך הרישמה המוצגת לפניך.
בנוסף קיימים בשוק מוצרים רבים המועשרים בברזל.

חשוב לציין, כי אי אפשר לפתור את בעיית האנמיה ע"י אכילת מזון צמחוני עשיר בברזל, להפך, צריכה מוגזמת של מזונות צמחיים המכילים ברזל יכולה לפגוע בספיגה של מינרלים אחרים.
במידה ואין אפשרות לאכול מזונות מן החי יש לשקול תוספת יומית של תכשיר ברזל בייעוץ רופא בלבד.

רשימת מזונות עשירים בברזל

כמות הברזל היומית המומלצת היא: נשים - 18 מ"ג / יום גברים - 10 מ"ג / יום.

מזונות מן החי (100 ג"ר)

מזונות מן הצומח

המזון

מ"ג ברזל

קלוריות

המזון

מ"ג ברזל

קלוריות

כבד בקר צלוי

9

174

חלמית-100 גר'(כוביזה מבושלת)

11

31

כבד עוף צלוי

8.8

153

מיץ שזיפים שחורים-1כוס

8.2

500

בשר בקר 
מבושל

5.5

183

גרעיני דלעת/מילון-100 גר'

8

590-573

בשר הודו

4.8

177

גרעיני אבטיח/חמניות 100 גר'

7.4-7

572-595

סרדינים 
בשמן

4

285

חלבה- 100 גר'

6

499

דג בקאלה 
מיובש

3

349

שקדים - 100 גר'

6

629

נקניק יבש

2.8

416

פלאפל- 100 גר'

4.7

290

ביצים

2.5

160

כרפס גבעול חי - 100 גר'

4.6

11

נקניקיות

1.7

199

משמשים מיובשים-100 גר'

4.5

300

בשר עוף 
חזה

1.7

145

גריניס - 100 גר'

4

15

טונה משומר

1.5

121

מולסה שחורה -20 גר'

3.22

88

 

 

 

צ'יפס - 100 גר'

3

559

 

 

 

פתית סויה מבושלים 100 גר'

3

116

 

 

 

טחינה גולמית- 25 גר'

2.7

171

 

 

 

שומשום 20 גר'

2.1

119

 

 

 

נבט חיטה 20 גר'

1.9

104

 

 

 

תפו"א מבושל 100 גר'

1.4

81

 

 

 

מיץ עגבניות- 100 גר'

1.4

38

 

 

 

שמרי בירה -5 גר'

0.86

17