מחסומים קוגניטיביים ורגשיים רגשיים ידועים כגורמים המפריעים לסובלים מלקויות למידה ומהפרעות קשב וריכוז להקצות את המאמץ הדרוש לתרגול יעיל בעת ביצוע מטלה כלשהי כגון שיעורי בית , למידה למבחן וכו'
מוניטור המאמץ הקוגניטיבי (CEM) הוא כלי יעיל וקל לשימוש, המאפשר להתגבר על החסמים המעכבים את התרגול, בכך שהוא מזהה אותם ונותן הנחיות ופתרונות, ובכך מביא לתועלת המירבית אותה ניתן להשיג .
המערכת מבוססת על סרט ראש, המשלב שלוש אלקטרודות המודדות את הפעילות החשמלית של המוח. אות זה מועבר למכשיר נייד או מחשב, ומתורגם לאינדקס מאמץ קוגניטיבי (CEI).
לאחר מכן המערכת מנתחת הדינמיקה של אינדקס המאמץ (CEI) ומזהה חסמים קוגניטיביים או רגשיים המשפיעים על היכולת לבצע את המשימה באופן יעיל ומדויק ולאחר ניתוח מדוייק מספקת המלצות המאפשרות את דיוק ושיפור הביצוע ובכך חוסכת זמן רב ותסכול שמלווה את הסובלים מהפרעת הקשב.
המערכת המבוססת על אלגוריתם היחיד מסוגו בעולם ,פותחה ע"י ד"ר גודד שחף במעבדה לנוירופיזיולוגיה יישומית במרכז הרפואי רמב"ם, לאחר שנים רבות של מחקר רב תחומי שבוצע על אלפי נבדקים ממספר אוכלוסיות קליניות שונות.
רכיבי החומרה של מוניטור המאמץ הקוגניטיבי
סרט EEG המשדר את האותות למחשב או למכשיר נייד, שבו מחושב אינדקס המאמץ CEI.
זיהוי החסמיםהמביאים לביצוע תרגול לא יעיל וטיפול בהם
ניתן לחלק את החסמים המנטליים, המעכבים את המאמץ במהלך התרגול לשני סוגים:
- חסמים קוגניטיביים
- חסמים רגשיים
שני סוגי החסמים מונעים מהמתרגל להתמודד עם המשימה ביעילות.
סיבות אפשריות לחסמים קוגניטיביים: עייפות , רמת קושי גבוהה מדי , שעמום, חוסר עניין , ואולי אפילו רמת קושי נמוכה מדי. בכל המקרים הללו קיים חסם קוגניטיבי, וה-CEI נוטה להיות נמוך למדי באופן עקבי.
חסמים רגשיים נובעים מלחץ (Stress) שמתעורר בעקבות התרגיל ואז ה-CEI משתנה באופן חד במתכונת של ירידה חדה של הימנעות מהתרגול, או של עלייה חדה כתוצאה מהתמקדות בלחץ.
דוגמאות
- תלמידה בת 9 הסובלת מהפרעת קשב וריכוז עשתה שיעורי בית. בתחילת התרגול הקשב נמוך והביצוע לקוי, לכן המערכת מייצרת המלצה לפשט את הלמידה. האמא רואה שהילדה לומדת בסביבה עם הרבה מסיחים, מסכים פתוחים ומוזיקה מתנגנת, ומציעה לילדה להימנע מהמסיחים כדי להתרכז בלימוד. זה מביא לשיפור ניכר בהצלחת העבודה על שיעורי הבית, ועלייה במדד הקשב.

- סטודנט בן 23 הסובל מדיסלקציה ומהפרעת קשב וריכוז לומד למבחן. בתחילת התרגול הלימוד לקוי, והמערכת מזהה שינויים חדים המעידים על סטרס. בעקבות הזיהוי והמלצות המערכת הקשב האפקטיבי עולה לקו הנורמה והביצועים משתפרים באופן משמעותי , מאפשרים למידה אפקטיבית וחוסכים הרבה זמן מבוזבז של נסיון למידה כאשר המדד אינו נמצא בטווח התקין.
