חדשות רמב"ם

אנשי צוות רמב"ם ומטופלים הקימו כוח משימה בנושא איכות הטיפול

תאריך פרסום: 21/03/2017

לטפל באנשים זו שליחות ובחירה, אך במציאות של היום מדובר לעיתים קרובות באתגר לא פשוט. בצל גל המחאה ששטף בשבוע שעבר את מערכת הבריאות, כתגובה על רצח טובה קררו ז"ל, נפגשו עשרות מטופלים ובני משפחותיהם עם אנשי צוות רמב"ם כדי לקדם יוזמה ייחודית: הקמת כוח משימה משותף, שמטרתו לייצר דיאלוג בין המטפלים למטופלים. ​

צילום מתוך המפגש: פיוטר פליטר.צילום מתוך המפגש: פיוטר פליטר.

הפרויקט, שזכה לשם "פרלמנט מטופלים", הינו חלק מסדרת מפגשים אותם יזמו פרופ' ליאור לבנשטיין מהנהלת רמב"ם וגילה היימס, מנהלת הסיעוד בביה"ח, כחלק מהחזון שרמב"ם מקדם, לפיו המטופל הוא במרכז. בחודשים האחרונים הניעה הנהלת ביה"ח מספר מהלכים שמטרתם דיאלוג עם מטופלים ובני משפחותיהם לטובת הבנת הצרכים השונים הקיימים במערכת, הן מצד המטופלים ובני משפחותיהם והן מצד הצוותים המטפלים.

במפגש "פרלמנט המטופלים" הראשון שהתקיים בשבוע שעבר, לקחו חלק עשרות מטופלים ובני משפחותיהם מכלל מחלקות בית החולים, כמו גם אנשי צוות רמב"ם. חלקו הראשון של המפגש כלל דברי פתיחה מפי פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם, פרופ' ליאור לבנשטיין, מיוזמי האירוע וד"ר עו"ד טליה ברמן-קישוני, מנהלת איכות השירות ופניות הציבור ברמב"ם, אשר הציגו את הרעיון מאחורי היוזמה ואת חשיבות הדבר. לאחר מכן הרצה ד"ר ספי מנדלוביץ, ראש מטה מנכ"ל משרד הבריאות על רפורמת המטופל במרכז כפי שהתווה אותה משרד הבריאות.

בתום חלק ההרצאות, ישבו המטופלים ובני משפחותיהם מסביב לשולחנות עגולים ויחד עם נציגי הנהלת רמב"ם, ייצרו קבוצות חשיבה והקדישו את מלוא תשומת הלב, האנרגיה והמאמץ כדי לשמוע זה את זה, להציף צרכים, בעיות, תובנות, שאלות ואף פתרונות אפשריים – הכל במסגרת עבודה משותפת של כל הנוכחים.

"אירועי השבוע שעבר הותירו בכולנו זעזוע עמוק", אומרת היימס, "אחות קופת חולים טובה קררו ז"ל שילמה בחייה על כך שבחרה לטפל באנשים", היא אומרת ומוסיפה, "דווקא בצל הטרגדיה הנוראית הזו, דיאלוג שכזה בין מטפלים ומטופלים, מקבל משמעות אחרת ומראה שיש עוד דרכים להתמודד עם בעיות מערכת הבריאות, מלבד השימוש באלימות".

מערכת הבריאות הציבורית סובלת מתחלואות רבות", מציין פרופ' לבנשטיין, "בעיות של תשתיות, מחסור בכח אדם ובתקציב, לצד צרכים משתנים או ייחודים של המטופלים. בשורה התחתונה, בין המטפלים למטופלים מתקיימת מערכת יחסים ואנחנו שואפים שתהה זו מערכת יחסים טובה. בסופו של תהליך אנו מצפים לשנות שיטות עבודה, להתאים, לשפר ולייעל את סביבת רמב"ם לרווחתם של כל הצדדים. לשותפות הזו עם המטופלים יש ערך גדול בתהליך החשוב הזה".