רקע
הטיפול בילדים עם ליקויי התפתחות או ליקויי למידה מותאם לילדים עד גיל תשע, המתקשים ברכישת מיומנויות על רקע ליקויים בוויסות סנסורי, בתחום המוטורי, התפיסתי או הקוגניטיבי. לדוגמא: קושי בכתיבה, גזירה, הרכבת פאזל, שריכת שרוכי הנעליים, משחק בכדור וציור. דוגמא נוספת לביטוי של אותו הקושי, היא הימנעות מפעילויות חברתיות ואחרות.
מטרות הטיפול הן:
שפור, קידום ובנייה מחדש של מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות, תוך כדי משחק, למידה, עיסוק בפעילות של פנאי ופעילויות יום יומית.
הפיכת התפקוד והלמידה ליעילים - בגן, בבית הספר ובחיי היום יום.
במהלך הטיפול
השלב הראשון של הטיפול כולל אבחון והערכת יכולותיו התפקודיות של הילד, כפי שהן באות לידי ביטוי במשחק, בלמידה, בתנועתיות, במיומנות מוטורית עדינה, ובפעילויות יומיומיות (לבוש, אכילה ורחצה), וכן בפעילות חברתית עם בני גילו ועם אחרים.
השאלה המרכזית שתיבדק: האם הילד מבצע את המטלות, בתחומים השונים, בהתאם למצופה מגילו.
בשלב הבא, יערך תרגול של פעילויות בתחומים החסרים או הלקויים, תוך ניצול עוצמותיו של הילד, על פי סדר העדיפות של המשפחה ו/או הילד.
פן נוסף של הטיפול הוא שימוש בפעילויות משמעותיות עבור הילד, על מנת להשיג מוטיבציה ללמידה.
לדוגמא: עזרה בהתמודדות עם קשיים מוטוריים, כמו קשיים בקואורדינציה או סרבול תנועה. עזרה בהתמודדות עם קשיים בתחומי הלמידה והמשחק או עזרה בביצוע מטלות יומיומיות.
לעיתים קרובות, נעשה שימוש במחשב ככלי טיפולי. הנגישות למחשב נוצרת על ידי התאמת החומרה והתוכנה למגבלה פיזית, קוגניטיבית או לימודית, וכן על ידי הדרכה נכונה בישיבה מול המחשב.
בטיפול במיומנות כתיבה נציע, לדוגמא: שימוש בדימוי חזותי להקניית אסטרטגיות כתיבה ו/או התאמת סוג עפרון או מחברת.
השלב האחרון של הטיפול יהיה תרגול העברת המיומנויות שנלמדו לסיטואציות דומות בחיי היומיום ובסביבה הטבעית.
לאחר הטיפול
עם סיום הטיפול, יתועדו תוצאות הטיפול, מסקנותיו וההמלצות להמשך, במכתב סיכום. המכתב יינתן להורים ו/או לגורם המפנה.
ההמלצות בסיום הטיפול כוללות הדרכה והמלצות להורים ו/או לצוות במסגרת החינוכית.
למידע נוסף על טיפול בילדים עם לקויי התפתחות או לקויי למידה וכתיבה