בדיקות וטיפולים
ריפוי בעיסוק

רקע

התערבות זו, מיועדת לאנשים שעברו ניתוח להחלפת מפרק הברך או הירך ומאושפזים במחלקות האורטופדיות ולאנשים המיועדים לעבור ניתוח מסוג זה.
מטרת ההתערבות היא לאפשר עצמאות מירבית בתפקודי היום יום, בתקופת ההחלמה שלאחר הניתוח.


מהלך הטיפול

ההתערבות כוללת:
• הדרכה לביצוע פעילויות ותפקודי היום יום בדרך הנכונה, בהתאם להנחיות המחייבות שלאחר הניתוח.
• מידע לגבי אביזרי עזר אשר עשויים לסייע לעצמאות בתקופת ההחלמה.
• המלצות לתפקוד בטיחותי בבית ולמניעת נפילות.


לאחר הטיפול

במקרים של החלפת מפרק הירך יקבל המטופל חוברת המרכזת את המידע.
במידת הצורך יופנה המטופל להמשך טיפול ו/או מעקב בקהילה.

למידע נוסף על התערבות לאחר ניתוח להחלפת מפרקים

רקע

הטיפול בריפוי בעיסוק בנפגעי כוויות חיוני בשלב האקוטי.
המרפאות בעיסוק כחלק מהצוות הרב מקצועי במחלקה, מטפלות בנפגע הכוויה לכל אורך האשפוז. הטיפול נמשך במסגרת אמבולטורית עד לשיקום מרבי. מטרות הטיפול הינן: מניעת אובדן תפקוד, מניעת עיוותים ומוגבלויות (קונטרקטורות) העלולים להיווצר בתהליך הצטלקות העור, שיפור ושימור טווחי תנועה וכוח באזורים שנפגעו, שיפור מצב הצלקות וחזרה לתפקוד עצמאי אופטימלי.


מהלך הטיפול

ההתערבות הטיפולית כוללת:
- שמירה על מנחים תפקודיים התאמת סדים
- תרגול והפעלה מוטורית
- תרגול תפקודי היום יום
- התאמת חבישות לחץ זמניות (במהלך האשפוז)
- התאמת חב​ישות לחץ ויריעות סיליקון
- התאמת אביזרי עזר
- הדרכת המטופל להתמודדות עם התופעות הנלוות
- הדרכה וייעוץ לתפקוד בבית, בעבודה ובקהילה, למטופל ולמשפחתו


לאחר הטיפול

בסיום הטיפול בתקופת האשפוז ,יודרך המטופל ליישום ההמלצות בביתו ו/או במקום עבודתו, כגון: תוכנית תרגול יום יומית, שימוש בחבישות לחץ וחזרה לתפקוד.
תוצאות הטיפול, מסקנותיו והמלצות להמשך יתועדו במכתב סיכום שיינתן למטופל, במידת הצורך יופנה המטופל להמשך טיפול ושיקום בקהילה.
בנוסף לכך, ימשיך המטופל במעקב במסגרת מרפאת חוץ (פלסטיקה) של ביה"ח, שם תמשיך לעקוב אחר תהליך שיקומו גם המרפאה בעיסוק.

למידע נוסף על שיקום נפגעי כוויות

רקע

סדים הינם מכשירי עזר, עשויים חומרים טרמופלסטיים או רכים, המושמים על איבר בגוף ומשמשים לתמיכה, ייצוב והקלה על כאב של איבר פגוע.

הסדים מיועדים למגוון מטרות:

תמיכה, הגנה או קיבוע מפרקים
הקלת כאב
מניעת עיוותים ו/או מנחים לא תפקודיים
תיקון עיוותים קיימים

המרפאות בעיסוק של הקריה הרפואית רמב"ם מתכננות ומייצרות סוגים שונים של סדים, סטטיים או דינאמיים, העשויים מחומרים טרמופלסטיים או חומרים רכים.
לצוות המרפאות בעיסוק ברמב"ם יש ניסיון רב ומגוון בהתאמת סדים מכל הסוגים, לכל הגילאים.

הסדים מתוכננים ומותאמים גם למחלות או בעיות ספציפיות כגון :

מחלות מפרקים
כוויות
פגיעות במערכת העצבים המרכזית
פגיעות במערכת העצבים הפריפרית
טונוס שרירי גבוה
לאחר פציעות גידים
מומים מולדים
בנוסף לסדים המיוצרים ברמב"ם, ניתן לקבל שרות ייעוץ, מדידה והזמנה של:

סדי SILVER RING SPLINT - סדי טבעת לאצבעות, הנראים כתכשיט ומיועדים לטיפול במצבים שונים בעקבות מחלות מפרקים.
סדים מוכנים לטיפול במצבים שונים, כמו טונוס שרירים גבוהה.


במהלך הטיפול

תהליך התאמת הסד כולל הערכת הצרכים וסוג הסד הדרוש, לקיחת המידות הדרושות, הכנת גזרת הסד ועיצוב הסד על יד או רגל המטופל.

לאחר הטיפול

לאחר התקנת הסד תודרכו באופן מילולי ואף תצוידו בדף הנחיות לגבי אופן הנחת הסד, הטיפול בו וזמן השימוש בו במהלך היממה.

כיצד תנהגו בביתכם

לאחר שחרורכם מבית החולים תוזמנו למעקב והמשך טיפול במרפאות
המחלקה לריפוי בעיסוק, בהתאם לצורך.




למידע נוסף על התאמת סדים

רקע

הטיפול מיועד לנפגעי אירוע מוחי, לאנשים החולים בפרקינסון או מחלות נוירולוגיות שונות ולאנשים לאחר פגיעות ראש טראומטיות.
הטיפול נועד למנוע ו/או לשפר חסר תפקודי, לשפר ו/או לשמר עצמאות בתפקודי היום יום ולשפר תנועה, כוח וקואורדינציה. במידה וקיימים לקויים קוגניטיביים, יכלול הטיפול התערבות לקידום ההסתגלות לתפקוד עם לקויים קוגניטיביים ולשיפור יכולות בתחומים שנפגעו, כגון: זיכרון, חשיבה, תפיסה, תכנון וכו'.



מהלך הטיפול

לאחר תהליך אבחון והערכה כולל של יכולות המטופל ,יוגדרו מטרות הטיפול ותתבצע התערבות. ההתערבות כוללת:
- הערכה ותרגול של תפקודי היום יום
- הפעלה מוטורית לשיפור תנועה, כוח וקואורדינציה
- התאמת סדים (קישור)
- התאמת אביזרי עזר (קישור)
- טיפול קוגניטיבי בתחומים שנפגעו
- טיפול בחסרים תחושתיים
- התאמת הסביבה (הבית, העבודה) לתפקוד אופטימלי ובטיחותי
- התאמת נגישות למחשב
- הדרכת המשפחה והמטפל העיקרי


לאחר הטיפול

בסיום תהליך הטיפול יתועדו תוצאות הטיפול ומסקנותיו ותינתנה המלצות להמשך טיפול, במכתב סיכום שיינתן למטופל ו/או לגורם המפנה.

למידע נוסף על שיקום נוירולוגי

רקע

אנשים החולים במחלות מפרקים, סובלים לעיתים קרובות מכאב ומהגבלה ביכולת התפקוד היומיומית.
השקום בריפוי בעיסוק נועד לשמור ולשיפור עצמאות בתפקוד, להעלאת היכולת להתמודדות יעילה עם כאב ומוגבלות, לשפר טווחי תנועה, כוח וסיבולת ולמנוע דפורמציות.

מהלך הטיפול

לאחר הערכת היכולת התפקודית של המטופל תתבצע התערבות, הכוללת:
• יעוץ והדרכה לשמירה על המפרקים ולהפחתת עומסים, תפקוד ביו-מכני נכון, חסכון באנרגיה, תזמון פעילות וארגון סדר יום.
• הדרכה והתנסות באביזרי עזר
• התאמת סדים
ניתן למדוד ולהזמין גם סדי טבעות – SILVER RING SPLINT
• התאמת סביבת הבית לתפקוד אופטימלי ובטיחותי
• הפעלה לצורך שימור ושיפור טווחי תנועה והדרכה לתרגול עצמאי
• יעוץ ארגונומי

לאחר הטיפול

בסיום תהליך הטיפול יתועדו תוצאות הטיפול ומסקנותיו ותינתנה המלצות להמשך טיפול, במכתב סיכום שיינתן למטופל ו/או לגורם מפנה.

למידע נוסף על שיקום מטופלים הסובלים ממחלות פרקים

שיקום כאב כרוני

רקע
שיקום כאב כרוני על ידי ריפוי בעיסוק מיועד לאנשים הסובלים מסוגים שונים של כאב כרוני, מסיבות שונות. מטרות הטיפול הן שיפור יכולת ההתמודדות עם כאב, פיתוח יכולת תפקודית טובה יותר וכתוצאה מכך – קיום אורח חיים המבוסס על רווחה (WELLNESS).

במהלך הטיפול
שיקום כאב כרוני על ידי ריפוי בעיסוק כולל כמה שלבים:

  • זיהוי פעילויות או התנהגויות ספציפיות המחריפות את הכאב
  • לימוד שיטות לקיצור משך זמן הכאב
  • התנסות בטכניקות להפחתת עוצמת הכאב
  • ייעוץ והדרכה לתפקוד ביו-מכני נכון, חסכון באנרגיה, תזמון פעילויות וארגון סדר יום
  • התאמת אביזרי עזר בהתאם לצורך.
  • התא​מת סדים בהתאם לצורך
  • הפעלה תוך דגש על פעילות תכליתית לשיפור טווחי תנועה, כוח וסיבולת
  • התאמת סביבת הבית לתפקוד אופטימאלי ובטיחותי
  • ייעוץ ארגונומי

לאחר הטיפול
בסוף הטיפול מקבל המטופל המלצות ליישום בביתו ו/או במקום עבודתו, כגון: תוכנית תרגול יום יומית, התאמה ושינוי של סביבת הבית ו/או עמדת העבודה, התאמת אביזרי עזר והפניה לרכישתם בקהילה.
חלק מההמלצות מרוכזות בחוברת או דפי הדרכה.
תוצאות הטיפול, מסקנותיו וההמלצות להמשך יתועדו במכתב סיכום שיינתן למטופל ו/או לגוף המפנה.
במידת הצורך מופנה המטופל להמשך טיפול ו/או מעקב ע"י גורם מקצועי אחר או מסגרת אחרת בקהילה.

למידע נוסף על שיקום כאב כרוני
התאמת אביזרי עזר

רקע

אביזרי העזר הינם אביזרים שנועדו לאפשר ביצוע עצמאי ובטוח של פעילויות יומיומיות, או להקל על ביצוע של פעילות הכרוכה בקשיים או בכאב.
לדוגמא: אדם המתקשה לגרוב גרביים בשל כאב או מגבלה המונעים ממנו להגיע אל כפות הרגליים יוכל להיעזר באביזר המאפשר ביצוע הפעולה ללא צורך בכיפוף הגו (כפי שמופיע בתמונה).

אביזרי עזר מותאמים גם לאפשר ביצוע נכון יותר של פעילות, באופן שימנע נזק למפרקים, גידים וכו'.
לדוגמא: שימוש בסכין ארגונומי מומלץ לאנשים החולים בדלקות פרקים כיוון שהאחיזה בו מפחיתה עומס ממפרקי כף היד ומאפשרת חיתוך תוך השקעת כוח קטנה יותר.


במהלך הטיפול


התאמת אביזרי העזר מתבצעת באופן פרטני, תוך הערכת צרכים, תרגול והתנסות. במידת הצורך, מופנה האדם לרכישת האביזר בחנויות המיועדות לכך.
עוד על אביזרי עזר ניתן למצוא באתר 'עזרים' – מאגר המידע הישראלי לטכנולוגיה מסייעת ואביזרי עזר בכתובת: http://www.azarim.org.il/hebrew/Pages/default.aspx


לאחר הטיפול

בסיום תהליך הטיפול יתועדו תוצאות הטיפול ומסקנותיו ותינתנה המלצות
להמשך טיפול במכתב סיכום שינתן למטופל ו/או לגורם המפנה.

למידע נוסף על התאמת אביזרי עזר
רקע

מהן צלקות היפרטרופיות
צלקות היפרטרופיות נוצרות בתהליך הריפוי של העור לאחר כוויה, פצע, חתך, שפשוף וכו'.
הצלקות ההיפרטרופיות הן צלקות בולטות, מעוותות ונוקשות, הנוצרות ומתהוות עקב גידול לא מבוקר של תאים ברקמה הפגועה.
תקופת פעילות הצלקות נמשכת כשנה וחצי בממוצע.
באיזור הצלקת לעולם ישאר סימן, אולם בעזרת טיפול מתאים בתקופת התהוות הצלקות ניתן לשמור אותן חלקות, רכות ותפקודיות.
מעבר לפגיעה האסטטית, עלולות הצלקות ההיפרטרופיות לגרום לקיבוע רקמות בריאות, וכתוצאה מכך להגבלות בתנועה ובתפקוד.

הטיפול בצלקות הפרטרופיות הוא ע"י חבישות/כיסויי לחץ ויריעות סיליקון. תהליך הטיפול נמשך כל זמן פעילות הצלקות, כשנה וחצי בממוצע.


חבישות לחץ

בגד/כיסוי שמטרתו ליצור לחץ פיזיולוגי מדוייק וממושך על אזור ההצטלקות (אזור הכוויה) ובכך לשמור על הרכות והתיפקוד של רקמת הצלקת הנוצרת.
כסוי הלחץ הינו בגד צמוד הנלבש במשך 23 שעות ביממה ונתפר על פי מידות מדוייקות של המטופל.


יריעות סיליקון הוכחו כגורם חיובי במניעה וטיפול בצלקות היפרטרופיות.
הטיפול בסיליקון תורם לריכוך והשטחת הצלקות, ומתבצע בשילוב עם הטיפול בחבישת לחץ או כטיפול בפני עצמו.


במהלך הטיפול

תהליך הטיפול בצלקות היפרטרופיות כולל מדידה, התאמה, הלבשה ומעקב אחר השימוש והטיפול, תוך התיחסות כוללנית לאדם, תפקודו וצרכיו היחודיים.


לאחר הטיפול

בסיום תהליך הטיפול יתועדו תוצאות הטיפול ומסקנותיו ותינתנה המלצות להמשך טיפול במכתב סיכום שינתן למטופל ו/או לגורם המפנה



כיצד תנהגו בביתכם


חבישות לחץ יש להחליף כל שניים עד שלושה חודשים, בשל בלאי החומר המפחית מיעילותו והשינויים שהצלקות עוברות.

במקרה של ילדים ומתבגרים, יש צורך בהזמנה תכופה יותר של חבישות לחץ, הן בשל צמיחתם המהירה והן בשל הבלאי הגבוה של החבישה.
למידע נוסף על טיפול בצלקות היפרטרופיות על ידי חבישות לחץ ויריעות סיליקון
רקע

פעולת האכילה הינה תהליך ביו-פסיכו-סוציאלי, המושפע מהתפקוד הסנסומוטורי, מהבשלות הנוירולוגית, ומהתפקוד הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי. תהליך ההתפתחות של מיומנויות האכילה, מושפע מתהליך ההתפתחות הכללי של הילד בתחומים השונים.

האכילה מערבת תרגול ולמידה של מוטוריקה גסה ועדינה, תקשורת עם ההורה או המטפל וכן, תרגול ולמידה של מיומנויות אורו-מוטוריות.

אכילה מוצלחת תלויה במבנה אנטומי תקין, בהתפתחות מוטורית תקינה, בתחושה וחושים תקינים, בתזמון אורו-מוטורי ובהורה זמין ומטפל.
ליקוי באחד או יותר מהתחומים הנ"ל, יוכל להשפיע לא רק על הזנה מוצלחת, אלא גם על היחסים בין הילד להורה.

הטיפול בקשיי אכילה מיועד לתינוקות, פעוטות וילדים עם קשיים במיומנויות אכילה, המתבטאים בסירוב לאכול, בררנות יתר, קשיים במעבר בין מרקמים (כמו מעבר מאוכל טחון למוצק), בנטייה להשתנקות או הקאה, כמו גם בהרגלי אכילה לא תקינים, חוסר עצמאות ועוד.

ריפוי בעיסוק של קשיים במיומנויות אכילה מכוון להשגת תפקודי אכילה מתאימים, העונים על הצרכים הפיזיים והרגשיים של הילד.


במהלך הטיפול

השלב הראשון בטיפול כולל הערכת מיומנויות האכילה, המתבססת על תיעוד רפואי, ראיון עם ההורים ותצפיות.
אופי הטיפול נקבע בהתאם לממצאי ההערכה, וניתן ייעוץ והדרכה למשפחה או לצוות המטפל בילד.


ההערכה והטיפול ברפוי בעיסוק כוללים:

הערכה וטיפול בשליטה אורו-מוטורית.
הערכה וטיפול בליקויים תחושתיים באזור הפה והפנים.
הקניית טכניקות פיצוי לליקויי תפיסה ויזואליים, המשפיעים על מיומנויות האכילה.
שימוש בפעילויות שמטרתן לקדם ולשפר יציבה הדרושה לאכילה.
שימוש בפעילויות תפקודיות לשיפור טווחי תנועה, קואורדינאציה, כוח ואחיזה, הדרושים לאכילה עצמאית.
עידוד התנהגויות אכילה מתאימות.
הדרכה בהושבה מותאמת והתאמת אביזרי עזר.


לאחר הטיפול

עם סיום הטיפול, יתועדו במכתב סיכום תוצאות הטיפול, מסקנותיו וההמלצות להמשך. המכתב יינתן להורים ו/או לגורם המפנה. מההמלצות בסיום הטיפול כוללות הדרכה והמלצות להורים ו/או לצוות במסגרת החינוכית.
למידע נוסף על טיפול בילדים עם קשיים במיומנויות אכילה
רקע

הטיפול בילדים עם ליקויי התפתחות או ליקויי למידה מותאם לילדים עד גיל תשע, המתקשים ברכישת מיומנויות על רקע ליקויים בוויסות סנסורי, בתחום המוטורי, התפיסתי או הקוגניטיבי. לדוגמא: קושי בכתיבה, גזירה, הרכבת פאזל, שריכת שרוכי הנעליים, משחק בכדור וציור. דוגמא נוספת לביטוי של אותו הקושי, היא הימנעות מפעילויות חברתיות ואחרות.


מטרות הטיפול הן:

שפור, קידום ובנייה מחדש של מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות, תוך כדי משחק, למידה, עיסוק בפעילות של פנאי ופעילויות יום יומית.
הפיכת התפקוד והלמידה ליעילים - בגן, בבית הספר ובחיי היום יום.

במהלך הטיפול

השלב הראשון של הטיפול כולל אבחון והערכת יכולותיו התפקודיות של הילד, כפי שהן באות לידי ביטוי במשחק, בלמידה, בתנועתיות, במיומנות מוטורית עדינה, ובפעילויות יומיומיות (לבוש, אכילה ורחצה), וכן בפעילות חברתית עם בני גילו ועם אחרים.
השאלה המרכזית שתיבדק: האם הילד מבצע את המטלות, בתחומים השונים, בהתאם למצופה מגילו.

בשלב הבא, יערך תרגול של פעילויות בתחומים החסרים או הלקויים, תוך ניצול עוצמותיו של הילד, על פי סדר העדיפות של המשפחה ו/או הילד.

פן נוסף של הטיפול הוא שימוש בפעילויות משמעותיות עבור הילד, על מנת להשיג מוטיבציה ללמידה.
לדוגמא: עזרה בהתמודדות עם קשיים מוטוריים, כמו קשיים בקואורדינציה או סרבול תנועה. עזרה בהתמודדות עם קשיים בתחומי הלמידה והמשחק או עזרה בביצוע מטלות יומיומיות.

לעיתים קרובות, נעשה שימוש במחשב ככלי טיפולי. הנגישות למחשב נוצרת על ידי התאמת החומרה והתוכנה למגבלה פיזית, קוגניטיבית או לימודית, וכן על ידי הדרכה נכונה בישיבה מול המחשב.

בטיפול במיומנות כתיבה נציע, לדוגמא: שימוש בדימוי חזותי להקניית אסטרטגיות כתיבה ו/או התאמת סוג עפרון או מחברת.

השלב האחרון של הטיפול יהיה תרגול העברת המיומנויות שנלמדו לסיטואציות דומות בחיי היומיום ובסביבה הטבעית.

לאחר הטיפול

עם סיום הטיפול, יתועדו תוצאות הטיפול, מסקנותיו וההמלצות להמשך, במכתב סיכום. המכתב יינתן להורים ו/או לגורם המפנה.
ההמלצות בסיום הטיפול כוללות הדרכה והמלצות להורים ו/או לצוות במסגרת החינוכית.
למידע נוסף על טיפול בילדים עם לקויי התפתחות או לקויי למידה וכתיבה

רקע

טיפול בריפוי בעיסוק לצורך שיקום גף עליון מיועד לאנשים לאחר טראומה או מחלה, כמו: שברים, פגיעה עצבית, פגיעה בגידים, פגיעה בשרירים, קטיעות, צלקות, פגיעה במפרקים, מחלות תעסוקתיות, מומים מולדים ותסמונות כאב.
טיפול מוצלח עשוי לבוא לידי ביטוי בשיפור באחד או בכמה מן הגורמים הבאים: טווחי תנועה, כוח, סיבולת, תחושה וקואורדינציה. מטרת הטיפול הינה לאפשר חזרה לעצמאות תפקודית רבה ככל האפשר.

במהלך הטיפול

שיקום גף עליון בעזרת ריפוי בעיסוק כולל כמה שלבים:

1. אבחון והערכה
אבחון והערכה על ידי כלי הערכה ואבחונים סטנדרטים תוך התייחסות להערכה מוטורית (טווחי תנועה, כוח), הערכה תחושתית והערכת התפקוד בכלל ומיומנויות כף היד בפרט.


2. התערבות
שלב ההתערבות כולל:

  • התא​מת סדים
  • הפעלה מוטורית גסה ועדינה
  • טיפול תחושתי
  • טיפול להורדת הנפיחות
  • טיפול לשיפור מצב הצלקות
  • יעוץ והדרכה לתרגול עצמאי וחזרה לתפקוד
  • התאמת אביזרי עזר
  • העברת דומיננטיות. (תרגול היד הבריאה, הלא דומיננטית, לתפקוד וכתיבה במקום היד הדומיננטית שנפגעה).

לאחר הטיפול
בסיום תהליך הטיפול יתועדו תוצאות הטיפול, מסקנותיו ובמידת הצורך גם המלצות להמשך טיפול במכתב סיכום שיינתן למטופל ו/או לגורם המפנה.

מדריך לטיפול בבית למטופל עם פגיעת כף יד

המדריך שלהלן כולל הנחיות לתפקוד בבית, עבור מטופלים עם פגיעת כף יד לאחר שחרור מאשפוז.
ניתן לצפות במדריך במצגת שלהלן.

במקרה והמצגת אינה מוצגת כהלכה במכשיר בו אתה  גולש ניתן לצפות במצגת על ידי הורדת קובץ PDF בקישור הבא:

מדריך לטיפול בבית למטופל עם פגיעת כף יד

למידע נוסף על שיקום גף עליון, התמחות בשיקום כף היד
רקע

ילדים המאושפזים במצבים אקוטיים שונים, כגון: כוויות, פגיעות ראש טראומטיות ומחלות שונות, עלולים לסבול גם מעיכוב בהתפתחותם הסנסורית, המוטורית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית, כתוצאה מן הפגיעה שחוו.

הטיפול בריפוי בעיסוק הוא חלק אינטגראלי מן הטיפול הכוללני בילדים אלו, ומטרתו להקטין או למנוע את ההשלכות השליליות של מחלת הילד על מהלך התפתחותו וכן לשפר, לקדם ולבנות מחדש את המיומנויות הדרושות לתפקודו התקין.


במהלך הטיפול

השלב הראשון בטיפול כולל הערכה ואבחון יכולותיו התפקודיות של הילד בתחומי משחק, למידה, תנועתיות, מיומנות מוטורית עדינה, פעילויות יום יומית (כגון לבוש, אכילה, רחצה וכו'), וכן השתתפות חברתית עם בני גילו ועם אחרים.
השאלה המרכזית שתיבדק היא - כיצד הילד מבצע את המטלות בתחומים השונים, ביחס לתפקודו הקודם?

בשלב הבא, על פי מסקנות האבחון, יחל תרגול והפעלה, בהתאם לשלב התפקודי בו נמצא הילד. החל מגרייה רב-חושית ועד לפעילויות מורכבות, כגון כתיבה ולמידה.

לילדים המאושפזים ניתנים גם טיפולים נוספים, כגון: התאמת סדים וטיפול במיומנויות אכילה, כמו גמילה מהזנה מלאכותית.

במקביל, נערך גם יעוץ והדרכה למשפחה.


לאחר הטיפול

עם סיום הטיפול או האשפוז, יתועדו תוצאות הטיפול ומסקנותיו, וכן ייכתבו במכתב סיכום המלצות להמשך הטיפול.
במידת הצורך, יינתנו הפניות/המלצות להמשך טיפול בקהילה ותתקיים הדרכת הורים ו/או הצוות במסגרת החינוכית.
למידע נוסף על טיפול בילדים מאושפזים