טיפול בילדים עם קשיים במיומנויות אכילה
רקע
פעולת האכילה הינה תהליך ביו-פסיכו-סוציאלי, המושפע מהתפקוד הסנסומוטורי, מהבשלות הנוירולוגית, ומהתפקוד הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי. תהליך ההתפתחות של מיומנויות האכילה, מושפע מתהליך ההתפתחות הכללי של הילד בתחומים השונים.
האכילה מערבת תרגול ולמידה של מוטוריקה גסה ועדינה, תקשורת עם ההורה או המטפל וכן, תרגול ולמידה של מיומנויות אורו-מוטוריות.
אכילה מוצלחת תלויה במבנה אנטומי תקין, בהתפתחות מוטורית תקינה, בתחושה וחושים תקינים, בתזמון אורו-מוטורי ובהורה זמין ומטפל.
ליקוי באחד או יותר מהתחומים הנ"ל, יוכל להשפיע לא רק על הזנה מוצלחת, אלא גם על היחסים בין הילד להורה.
הטיפול בקשיי אכילה מיועד לתינוקות, פעוטות וילדים עם קשיים במיומנויות אכילה, המתבטאים בסירוב לאכול, בררנות יתר, קשיים במעבר בין מרקמים (כמו מעבר מאוכל טחון למוצק), בנטייה להשתנקות או הקאה, כמו גם בהרגלי אכילה לא תקינים, חוסר עצמאות ועוד.
ריפוי בעיסוק של קשיים במיומנויות אכילה מכוון להשגת תפקודי אכילה מתאימים, העונים על הצרכים הפיזיים והרגשיים של הילד.
במהלך הטיפול
השלב הראשון בטיפול כולל הערכת מיומנויות האכילה, המתבססת על תיעוד רפואי, ראיון עם ההורים ותצפיות.
אופי הטיפול נקבע בהתאם לממצאי ההערכה, וניתן ייעוץ והדרכה למשפחה או לצוות המטפל בילד.
ההערכה והטיפול ברפוי בעיסוק כוללים:
הערכה וטיפול בשליטה אורו-מוטורית.
הערכה וטיפול בליקויים תחושתיים באזור הפה והפנים.
הקניית טכניקות פיצוי לליקויי תפיסה ויזואליים, המשפיעים על מיומנויות האכילה.
שימוש בפעילויות שמטרתן לקדם ולשפר יציבה הדרושה לאכילה.
שימוש בפעילויות תפקודיות לשיפור טווחי תנועה, קואורדינאציה, כוח ואחיזה, הדרושים לאכילה עצמאית.
עידוד התנהגויות אכילה מתאימות.
הדרכה בהושבה מותאמת והתאמת אביזרי עזר.
לאחר הטיפול
עם סיום הטיפול, יתועדו במכתב סיכום תוצאות הטיפול, מסקנותיו וההמלצות להמשך. המכתב יינתן להורים ו/או לגורם המפנה. מההמלצות בסיום הטיפול כוללות הדרכה והמלצות להורים ו/או לצוות במסגרת החינוכית.