ארגונומיה – כיצד לבחור כיסא מתאים

תאריך פרסום: 01/07/2008

כסא מתאים יכול למנוע הרבה בעיות בריאות. כיצד תבחרו את הכסא הטוב עבורכם ואיך נכון לכוון אותו בדיוק למימדי גופכם

ארגונומיה – כיצד לבחור כיסא מתאיםארגונומיה – כיצד לבחור כיסא מתאים
לשבת...לקום! 

מתוך: המדור לחיים בריאים
במהלך המאה שחלפה עברה רוב האנושות לעבוד במצב ישיבה - מול המחשב, בישיבת מנהלים, על כסא המכונית או הטרקטור או מול מכונות תעשייתיות - רוב היום אנו יושבים. 
הוסיפו לזה את השפעות סגנון החיים הלא פעיל והישיבה מול הטלוויזיה והנה לכם מתכון בדוק לבעיות ונזקים בריאותיים. כי למרות שהישיבה דורשת פחות מאמץ גופני מאשר עמידה או הליכה, היא גורמת לחץ רב על אזור הגב התחתון. לפי הגישה הארגונומית, הישיבה נחשבת לפעילות ספציפית שמושפעת מהאופן שבו אדם יושב ופועל בסביבת העבודה. לכן, בחירת כסא מתאים הינה צעד קריטי במניעת בעיות בריאות.

עקרונות בסיסיים בבחירת הכסא הנכון
  • התאמה לממדי הגוף של המשתמש – אין כסא אחד המתאים לכולם. בעת בחירת כסא יש להתייחס למימדי הגוף של המשתמש/ים, כדי שהכסא לא יגרום לחץ על חלק אחד של הגוף בעוד שיתאים לו בחלק אחר.
  • התאמה לגובה המשתמש - גובה המושב האופטימלי הוא כרבע מגובה הגוף. זהו כלל אצבע, מכיוון שהיחס בין גובה הגוף והרגליים יכול להיות שונה מאדם לאדם.
  • התאמה לסוג העבודה - לא כל כסא מתאים לכל פעילות. לדוגמה, רופאי שיניים זקוקים לכסא אחר מזה שנחוץ לעובדי תעשייה או מפעילי מחשבים.
בחרו כסא עם:
  • מנגנוני תפעול שקל להפעיל ממצב ישיבה.
  • מושב שמאפשר התאמה וכוונון הגובה והשיפוע.
  • מושב שאינו יוצר לחץ מאחורי הירכיים או הברכיים.
  • מושב עם קצה קדמי מעוקל כלפי מטה.
  • בד מושב 'נושם' ולא מחליק.
  • משענת גב שמעוצבת לתמיכה מיטבית בגב התחתון וניתנת לכוונון אנכי ואופקי.
  • בסיס יציב בעל 5 נקודות אחיזה.
  • גלגלים שמתאימים לסוג הריצוף.
  • מנגנון סיבובי.
  • משענות יד שניתן לכוון לגובה המרפק (לקביעת הגובה יש לשמוט הזרוע כלפי מטה ואז להרים את האמה לזוית של 90 מעלות כלפי הזרוע).
  • משענות יד שאינן מפריעות לתנועה חופשית בעמדת העבודה.כיוון הכסא והתאמתו לגובה המשתמש
  • עמדו בקדמת הכסא. כוונו את הגובה כך שהנקודה הגבוהה ביותר של המושב (במצב אופקי) נמצאת ממש מתחת לברך.
  • שבו על הכסא והניחו את כפות הרגליים על הרצפה בצורה ישרה. בדקו שהמרווח בין הקצה הקדמי של המושב לבין הרגליים (מאחורי הברך) הוא כגודל אגרוף קפוץ (כ- 5 ס"מ).
  • כוונו את משענת הגב (קדימה ואחורה וכן מעלה ומטה) כך שתתאים לחלל בגב התחתון שלכם.
  • שבו זקופים כשזרועותיכם שמוטות הצידה בחופשיות. כופפו את המרפקים בזוית ישרה (90 מעלות) וכוונו את גובה משענות הידיים, עד שהם יגעו כמעט בתחתית המרפקים שלכם.
  • אם לא ניתן להגיע לגובה כזה או אם משענות היד במצב הנמוך ביותר שלהן, גורמות להרמה של המרפקים, קטנה ככל שתהיה - הסירו את משענות היד.
  • כוונו את גובה הכסא כך שהמרפקים שלכם יגיעו לגובה משטח העבודה.
  • מרגע שהכסא מכוון כראוי בהתאם לגובה שלכם, בדקו אם אתם יכולים לשבת בנוחות בעמדת העבודה כשרגליכם מוצלבות תחתיה.
  • אם אינכם יכולים להציב את רגליכם מתחת לשולחן העבודה או שאין מספיק מקום להניע אותן בחופשיות, עמדת העבודה שלכם נמוכה מדי עבורכם. הגביהו אותה ואם זה לא ניתן, עליכם להימנע משימוש בעמדת עבודה כזאת על בסיס קבוע.
  • השתמשו בהדום אם אינכם יכולים להציב את כפות הרגליים על הרצפה בצורה ישרה. ההדום צריך להיות מתכוונן ולתמוך בשתי הרגליים. הניחו את הרגליים בצורה ישרה ויציבה על ההדום.
ולא פחות חשוב:
  • רכישת כסא ארגונומי היא התחלה טובה, אך היא לא תמיד מביאה לתועלות המצופות. תנוחת הישיבה הממשית תלויה בהרגלים האישיים של האנשים, ועל כל אחד ללמוד ולתרגל ישיבה נכונה.
  • כמו-כן, יש לזכור שהכסא הוא מרכיב אחד בלבד שיש לקחת בחשבון בתכנון עמדת העבודה. כל הפרטים, כמו הכסא, מסעד רגלים (אם נחוץ), משטח עבודה, תומכי מסמכים, תאורה מתאימה וכד', צריכים להיות בעלי גמישות ואפשרות כוונון מתוכננים מראש.
  • תמיד מומלץ לבצע הפסקה קצרה מדי 30 דקות, לקום מהכסא, ללכת קצת (לשתות משהו או לשירותים, לדוגמא), לשחרר ידיים, רגליים ושרירי צוואר וגב.
מאת: צוות המכון הפ​יזיותרפי, הקריה הרפואית רמב"ם.        
טלפון: 04-7772768