מדיטציה נגד כאב

תאריך פרסום: 01/03/2012

איך בדיוק מדיטציה משפיעה על הכאב?
"כאב כרוני מוגדר כמחלה שאין לה בהכרח ריפוי אלא קיים ניהול הטיפול. בפן הגופני אנו נותנים תרופות וטיפולים להקלה על הכאב, ובפן הנפשי־רוחני אנו מאמינים שאם ניתן למטופל כלים, הוא יוכל להתמודד טוב יותר עם הכאב ועם הסבל שנותרו.

מדיטציה נגד כאבמדיטציה נגד כאב

מאת: יעל טל

המדיטציה התודעתית היא כלי שנבדק זה אלפי שנים. מי שהביא את השיטה לעולם המערבי הוא רופא ופרופ' בבית הספר לרפואה בהרווארד, ג'ון קבט זין. הוא לימד אנשים להירגע באמצעות מדיטציה במרפאה שלו בבוסטון שעסקה בטיפול במצבי חרדה וסטרס. מכיוון שפנו אליו גם מטופלים שסבלו מכאב הוא מצא שהשיטה עוזרת גם להם.
אני עצמי עוסק בתחום המדיטציה וההיפנוזה זה שנים ועשיתי אדפטציה של התוכנית שלו לצרכים שלנו בארץ".

מה קורה בטיפול?
"במהלך התרגול המטופל מתבקש להיות ערני וקשוב למה שקורה איתו באותו הרגע הן בגופו והן ברגשותיו. הוא עשוי לשקוע לתוך מצב של הרפיה עמוקה עד כדי היעלמות של הכאב או חוסר תשומת לב לכאב. לאחר כל מפגש חובה לתרגל בבית".

שרטט פרופיל של מטופל לדוגמה
"עקרונות הטיפול מועברים במסגרת סדנה הדורשת רמה מסוימת של מוכנות נפשית, פתיחות לנושא ורצון ללמוד ולתרגל בבית. המטופל צריך להיות מודע לדרישות האלה. לרוב נשים פונות יותר לאפיק הזה, אולי משום שהן יותר מודעות לעצמן ולבריאותן. מעבר לכך, אנו מעבירים את הסדנה בעברית, ולכן מי שיש לו קושי בעברית הסדנה לא תתאים לו. במהלך תקופה של שנה וחצי שבה אנו עוסקים במדיטציה רפואית, שיתפנו בסדנאות מטופלים הסובלים מכאבים על רקע פיברומיאלגיה, כאבים נוירופתיים וכאבים במערכת השלד. למעשה אין כל מגבלה מבחינת סוג הכאבים למי שיכול להצטרף לתכנית וליהנות ממנה".

אתם רואים שיפור במצבם של המטופלים בסדנה?
"אנו רואים שיפור גדול במצב הנפשי, אך לא רק בכך. הרבה חולים שעושים מדיטציה קבועה יומיומית קבועה מרגישים שיש להם יכולת טובה יותר להתמודד עם כאב והם חווים פחות כעס. אצל חלק מן המטופלים יש ירידה ממשית בעוצמת הכאב ואילו אצל אחרים השיפור נמדד במצב הכללי. היה לנו מטופל שרצה ללמוד את הטכניקה כדי לאזן את יתר לחץ הדם שסבל ממנו. בכל התרגולים שדיברנו על כאב הוא דיבר על לחץ דם ואכן הוא הצליח לאזן את לחץ הדם שלו לחלוטין".

מה החזון שלך לטיפול בכאב באמצעות מדיטציה?
"אני רואה חשיבות עצומה למתן כלי העצמה למטופלים שלעתים מרגישים כל כך אומללים בתוך עולם הכאב שלהם. מדיטציה תודעתית יכולה להקל על סבלם במידה ניכרת. עם זאת הייתי רוצה שגם צוותים רפואיים ידעו להשתמש בכלי זה לטיפול במטופליהם".


על מספרים ואנשים
התוכנית מתקיימת זה שנה וחצי במכון לרפואת כאב בקריה הרפואית רמב"ם. עד היום הפעלנו שש קבוצות (המונות כ־50 איש). הסדנא בת 8 מפגשים וכל אחד מהם נמשך שעתיים וחצי. אחרי המפגש השמיני נערכת קבוצת מדיטציה לבוגרי הקורסים אחת לחודש. (במחיר 150 שקל לשישה מפגשים חודשיים).
מחיר סדנת מדיטציה: 225 שקל לכל הסדנא (50 שקל למפגש ראשון+ 175 שקל לשבעת המפגשים הבאים).

סובלים מכאב? ככה תיכנסו למדיטציה
1. שבו על כסא נוח ונשמו נשימות קצובות ומרגיעות.
2. הוליכו את נשימתכם לאיזור הכאב ו"לטפו" אותו בעדינות במחשבתכם.
3. נצרו בזיכרונכם את השקט מסביבכם. כאשר הדממה אופפת אתכם, התמקדו באופן בו השקט מהדהד בתוככם.
4. שאו את השקט הזה איתכם לכל מקום שאליו תלכו.
5. נסו להתרכז בנשימה, הן בשאיפה והן בנשיפה. נסו לדמיין שהאוויר הנכנס יורד ישר לחלק התחתון של הראות ועקבו אחרי תנועת האוויר, פנימה והחוצה.

ייעוץ רפואי: ד"ר סיימון וולפסון, מומחה לרפואה פנימית ושיכוך כאב, וסגן מנהל המכון לרפואת כאב בקריה הרפואית רמב"ם