חדשות רמב"ם

אוואטרים, איסוף מטבעות, מעבר בין שלבים: אפליקציה חדשה שפותחה ברמב"ם תעזור לילדים להתמודד עם לוקמיה

תאריך פרסום: 11/09/2024 12:00

האפליקציה ש"מתחפשת" למשחק מחשב, תלווה באופן אישי את המטופלים הצעירים במחלקה להמטו-אונקולוגיה לאורך תקופת הטיפול. המטרה: להפוך את הילד וההורה לשותפים פעילים בתהליך ההתמודדות וההחלמה.".

בתמונה (מימין לשמאל): ד"ר שפרה אש, ד"ר נירה ארד ו כריסטין אשקר.  צילום: דוברות רמב"ם.בתמונה (מימין לשמאל): ד"ר שפרה אש, ד"ר נירה ארד ו כריסטין אשקר. צילום: דוברות רמב"ם.

זו אפליקציה עם שם שנשמע כמו מילת קסם ואולי זה באמת מה שזה: החל מהשבוע, הטיפול של הילדים המטופלים במחלת הלוקמיה (סוג של סרטן דם) בבית החולים "רות" לילדים ברמב"ם, ילווה כבר משלב האבחון ביישומון (אפליקציה) ייחודי שפותח במיוחד עבורם בשם "TaDam ".  כמו כל יישומון המכוון לקהל צעירים, הוא כולל משימות, התגברות על מכשולים, שימוש באוואטרים ומפגש עם דמויות שיצרפו המטופלים במסע ההחלמה שלהם.  

צפו בכתבה המסכמת מארוע השקת היישומון תא-דם:

לוקמיה היא מחלה נדירה אך מהווה את סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב ילדים. המחלה מתפרצת באופן סוער והאבחנה עצמה גורמת לילד או המתבגר המטופל והוריו, לצד כל המעגלים הקרובים לו, להצפה במידע לצד הצפה רגשית. כבר ביום האבחון, המטופל הצעיר נכנס לאשפוז ומתגבש פרוטוקול טיפולי. "כמויות המידע העצומות, יחד עם ההלם הנלווה מרגע קבלת הבשורה, גורם להורים, ולפעמים גם לילדיהם, קושי להפנים את כל מה שהם עתידים להתמודד איתו באותו הרגע". כך מסבירה ד"ר נירה ארד, מנהלת שירות לוקמיה בילדים וסגנית המנהלת של המחלקה ההמטו-אונוקולוגית, בבית החולים "רות"  לילדים ברמב"ם, וכך פיתחה את הרעיון לאפליקציה. "זיהינו את הקושי להכיל את עומס המידע הזה בנקודת זמן כל כך משברית ומורכבת עבור המשפחה, וחשבנו על פתרון מותאם אישית לכל מטופל ומטופלת צעירים שחייהם השתנו ביום אחד. כך נולד הרעיון לאפליקציית "TaDam" - "תא-דם!".

צילום צילום אילוסטרציה מתוך האפליקציה


תהליך האפיון של היישומון נעשה עם דניאלה רסלסקי, יזמת ויועצת לחדשנות בטכנולוגיה, ומשה יעקב, שהפך את החזון ליישומון מעשי. הצוות המטפל של המחלקה הציף מול המפתחים את האתגרים: הבדלים בסוג ובשלבי הטיפול בין המטופלים, קבוצות גיל שונות, צורך בגמישות וביישום שינויים לאורך הטיפול לאור תגובות הטיפול ועוד. הרעיון הוא לרתום את המטופלים הצעירים והוריהם לתהליך הרפואי, להגביר את תחושת הבהירות, הוודאות והאקטיביות בתהליך באמצעות מתן מידע מותאם אישית ומותאם לשלב הטיפולי.

מייד לאחר הרישום לאפליקציה, המטופל נכנס לעולם תוכן (יש שלושה כאלה המותאמים לקבוצת הגיל שלו/ה) המעוצב כמשחק פעולה לכל דבר בו הוא יכול לשוטט, לצבור נקודות, לבצע משימות, לענות על חידות ואתגרים ולעבור בין שלבים. למשל, בחלק מהתחנות במשחק, המשתמשים עונים על חידות ואתגרים המעוצבים כמבחנים פסיכוטכניים, שהזכייה בהם והשלמתם מעבירה את המטופל לשלב חדש במשחק. השפה העיצובית והקונספטואלית מזכירה משחקי פעולה פופולאריים, בהם על המשתמש לצבור ניקוד ומטבעות ולקבל תגמולים וירטואליים. במקרה של יישומון "TaDam" נוספו שכבות מידע נוספות דרכן המשתמש זוכה להכיר את "האווטארים" של הרופאים המטפלים במחלקה, לצפות בתכני הסבר על המחלה, המכשור הרפואי, בית החולים ומרחב המחלה לצד מדריכים טכניים שגרתיים לפעולות שעל החולה לנקוט כגון שטיפות פה או החלפות חבישה.
"TaDam" לא נועד רק לשימוש המטופלים הצעירים. ישנה גרסה למבוגרים שמהווה תוכנית עבודה דינאמית גם עבור ההורים, שהם השותפים המשמעותיים ביותר בטיפול. עם קבלת האבחנה ובסיום כל שלב רפואי, כבר במהלך הביקור אצל הרופאה במחלקה, ההורים מקבלים את הפרוטוקול הטיפולי לחודש הקרוב, ורק לאחר סריקת הפרוטוקול החדש ליישומון, נפתח בפני המטופל הצעיר מרחב חדש, החושף עולם תוכן חדש לצד לוח זמנים צפוי לטיפולים הבאים. בין היתר ניתן למצוא תכנים הדרכתיים מעשיים באמצעות סרטונים של הצוות במחלקה, כגון אופן נטילת תרופות ומינון, מידע חיוני עליהן ועוד.
"בבואנו לעבוד על היישומון, ערכנו מחקר שוק ולא התרשמנו שקיים פתרון כזה במקומות אחרים", אומרת דניאלה רסלסקי. "הושקעה מחשבה רבה בכל פרט - מדובר במאות שעות עבודה של אנשים רבים וטובים בדרך, שטובת המטופלים שלהם עמדה כל הזמן לנגד עיניהם. למשל את השם TaDam – מדובר בהכלאה של שתי המילים בעברית "תא" ו-"דם", דבר שבהלחם יוצר את מילת ההכרזה האוניברסלית: "טאדם!". בחרנו במודע להישען על המצלול הידוע של המילה, ולקרוא לה "תא-דם" גם בעברית וגם באנגלית.

בתהליך הפיתוח הושם דגש רב על עולם התוכן המותאם לילדים, דבר שנעשה בשיתוף פעולה של הצוות הרפואי, הסיעודי והפסיכו-סוציאלי, לצד ההקפדה על נהלי אבטחת המידע ושמירה על פרטיות המידע בה. בעזרת כריסטין אשקר, מתאמת הלוקמיה במחלקה, עמלנו על פיתוח פתרון שיהיה נגיש ויעיל עבור המטופלים וכן עבור הצוות. כריסטין ניהלה את תהליך הכנת התכנים ויצרה מנגנון עבודה יעיל מול החברה המפתחת שיהיה ניתן לשכפלו לעוד תכנים ולעוד הרבה שנים קדימה. לקחנו את הדבר הקשה ביותר שהורים יכולים לקבל – בשורה על גילוי סרטן בילדם, והתאמצנו להתאים להם, לשפה שלהם, לרקע התרבותי שלהם, את התכנים השונים. ניסינו להכניס עולם של צבע ותנועה לתוך ההתמודדות המורכבת במחלה. באופן הזה אנחנו מבקשים להפוך אותם ואת ילדם לשותפים פעילים במסע הטיפולי".

צילום אילוסטרציה מתוך האפליקציה


 
ד"ר שפרה אש, מנהלת המחלקה להמטו-אונקולוגיה ילדים, שבה יתחיל לפעול לראשונה היישומון הייחודי, אומרת כי "היישומון 'תא-דם' הוא למעשה ההתפתחות הטבעית בתחום תקשורת רופא-חולה ומהווה מודל ייחודי מסוגו בישראל. השימוש בו מאפשר להעביר את הידע למטופל ומשפחתו באופן מיטבי יותר, מסייע בהפגת לחצים שמקורם באי-וודאות, מסייע למטופל לקבל שליטה על התהליך ולרתום אותו לשם קבלת שיתופי פעולה טובים יותר. בעתיד האפליקציה עשויה לכלול מעטפת שירותים אישית רחבה יותר החל מחיבור לטפסים, צ'אט עם הרופא המטפל, פורטל למימוש זכויות סוציאליות, חיבוריות משופרת למשחקי רשת למשחק עם מטופלים בגילם המאושפזים במחלקה וחיבור למערכות המחשוב של בית החולים. יכולת הפיתוח של האפליקציה הן רבות וזה עולם תוכן מרהיב כעת מונגש גם למטופלנו, עם יכולת להתאים את האפליקציה בעתיד לחידושים שעוד יבואו".