בדיקות וטיפולים
שבץ מוח וקוגניציה

רקע

אבחון קוגניטיבי – נוירופסיכולוגי בודק תפקודים שונים, הכוללים: תפקודי ריכוז וקשב, תפיסה ועיבוד מידע חזותי, תפקודי שפה, למידה וזכירה של מידע וכן, תפקודים מורכבים, הכוללים תכנון וארגון מידע ופיתרון בעיות.
הבדיקה מותאמת לרמתו התפקודית של הנבדק ובמידת הצורך, כוללת תחומים נוספים, כמו: הערכת המצב הרגשי, מיומנויות מוטוריות וכדומה.
הנתונים המתקבלים מההערכה מאפשרים גיבוש המלצות ודרכי התמודדות יעילות, כפי שנובעות מדפוס האבחון.


לפני הבדיקה


ביום האבחון יש ליטול את כל התרופות כסדרן, אלא אם נתבקשתם לעשות אחרת.
יש להצטייד במשקפיים או עזרי שמיעה, במידה וישנם כאלו.
יש להביא עימכם את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, לרבות תעודת זהות והתחייבות מהקופה.
רצוי להגיע לבדיקה עם מלווה.

במהלך הבדיקה


משך האבחון הוא כשעה וחצי עד שעתיים וחצי. לעיתים, הבדיקה נמשכת מספר שעות ומתבצעת במספר פגישות.
האבחון עשוי לכלול גם מטלות ממוחשבות ומילוי שאלונים.
במהלך האבחון תתקיים שיחה עם רופא, פסיכולוג, אחות או עובדת סוציאלית.

לאחר הבדיקה


בסיום האבחון הקוגניטיבי וההערכה הנוירופסיכולוגית, יישלח לביתכם מכתב המסכם את תוצאות הבדיקה והמלצות הצוות הבודק.
למידע נוסף על אבחון נוירופסיכולוגי והערכה קוגניטיבית

רקע

מחלה או חבלה בראש עלולים לגרום לשינויים רבים, הן בתחום החשיבה (זיכרון, ריכוז וכד') והן בתחום הרגשי (מצבי רוח משתנים, חוסר עניין, התנהגות חריגה). השינויים המתרחשים במוח עלולים לגרום לקשיים ביכולת התפקוד היומיומית ובניהול היחסים הבינאישיים.
על מנת לטפל בנפגעי ראש ולעזור בשיקומם, נדרשת הערכה מקיפה של מגוון תחומים רחב, שמטרתה לזהות את הכישורים השמורים ולאתר את מוקד הקשיים.
האבחון מאפשר הערכת המצב הנוכחי ומתן המלצות לטיפול ו/או הפניה לגורמים מטפלים מתאימים.
האבחון נערך במרפאה הקוגניטיבית ומבוצע ע"י קלינאי שהוכשר לכך - נוירולוג, או נוירופסיכולוג.

 לפני הבדיקה

אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת האבחון.
חשוב להגיע לאחר שנת לילה טובה.
מומלץ לאכול ארוחה קלה לפני הבדיקה ולא להגיע על קיבה ריקה.
יש להביא לבדיקה מסמכים רפואיים, צילומים ובדיקות מעבדה, הקשורות לחבלת הראש.

 

במהלך הבדיקה

האבחון נמשך מספר שעות במפגש אחד או יותר, על פי הצורך.
לפני תחילת האבחון ישוחח המאבחן עמכם ועם בני משפחה שיגיעו אתכם, על מנת לקבל מידע מוקדם.
האבחון מורכב ממערכת מבחנים, הכוללים שימוש בנייר ועיפרון, כמו גם מבחנים הנערכים בעזרת מחשב.

 

לאחר הבדיקה

עם סיום האבחון יכתב דו"ח מפורט, הכולל הערכת המצב הקוגניטיבי וכן המלצות להמשך הטיפול, על פי הצורך.
למידע נוסף על אבחון לאחר חבלת ראש
הטיפול ניתן ברמב"ם. להנחיות ופרטים מלאים על הטיפול נא לפנות למזכירות היחידה.
למידע נוסף על בדיקת ליקויים בזיכרון לכל הגילאים

רקע

לקות למידה הינו מונח כללי, המתייחס לקשיים בשלוש מיומנויות היסוד הבסיסיות – קריאה, כתיבה וחשבון, ומבוסס על הפער בין ההישגים בפועל לבין ההישגים הצפויים.
לקות למידה יכולה להתבטא בקשיים בתפיסה החזותית והשמיעתית, בזיכרון, בתהליכים שפתיים מורכבים. היא גם יכולה להתבטא בקושי בדיבור, בהקשבה, בחשיבה, בהמשגה וברכישת מיומנויות חברתיות.
לקות למידה יכולה להתקשר לשכיחות גבוהה של הפרעות בקואורדינציה, כאשר בצידה יכולים להופיע קשיים בויסות עצמי, בתפיסה חברתית ובפעילות גומלין חברתית.
לקות הלמידה יכולה להתמיד לאורך כל החיים ויכולה להופיע בשלבי חיים שונים.

הסיבות הנפוצות ביותר לליקויי למידה הן:

  • בעיות במבנה המוח
  • חוסר תקשורת בין חלקים שונים של המוח.
  • כמויות לא מתאימות של מוליך עצבי או קושי של המוח להשתמש בהם כראוי.
  • בעיות נפשיות וחברתיות.
  • חוסר התאמה של שיטת ההוראה ליכולות התלמיד.
  • הדרך הטובה ביותר לדעת אם אדם הוא בעל הפרעת קשב ו/או ליקויי למידה, היא על ידי אבחון מקצועי. מטרות האבחון הן לעמוד על הסיבות להיווצרות הקשיים אותם חווה האדם, להמליץ על דרכי טיפול מתאימות ולעיתים, לקבוע האם אותו אדם זכאי להבחן בבחינות מותאמות במסגרות השונות - בחינה פסיכומטרית, בחינות בגרות, לימודים אקדמיים וכד'.

מתי יש לבצע אבחון ?

כאשר מבחינים לאורך זמן בקשיי למידה ותפקוד משמעותיים, המתבטאים בביצוע לא יעיל של אחת או יותר מהמיומנויות הבאות:
  • קריאה - קריאה איטית ושגויה.
  • כתיבה - כתב יד לא ברור, כתיב שגוי
  • הבעה בעל פה
  • בצוע חישובים חשבוניים ללא טעויות
  • זיכרון
  • התמדה
  • ארגון.
  • אבחון נכון עוזר להתגבר על תחושת התסכול, הנובעת מן המחשבה כי 'משהו לא ברור מקולקל אצלי'. האבחון ממקד את הבעיה ועוזר לנבחן להבין מה עליו לעשות.
  • לעיתים קרובות האבחון נערך כבר בגיל צעיר, במהלך הלימודים במסגרות החינוכיות.

במקרים אחרים לא נערך אבחון בגיל צעיר מסיבות שונות ויש לערוך אבחון ראשוני בשלב מאוחר יותר.


לפני הבדיקה

אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת האבחון.
חשוב להגיע לאחר שנת לילה טובה.
מומלץ לאכול ארוחה קלה לפני הבדיקה ולא להגיע על קיבה ריקה.
יש להביא לבדיקה מכתב מרופא מטפל לגבי הרקע הרפואי, תרופות שנוטלים ואבחונים קודמים, במידה ובוצעו.
במידה והנכם נוטלים ריטלין או קונצטרה - אל תקחו את התרופה בבוקר הבדיקה.

במהלך הבדיקה

האבחון נערך במרפאה הקוגניטיבית, ע"י קלינאי שהוכשר לכך - נוירולוג, או נוירופסיכולוג. אבחון ליקויי למידה נמשך מספר שעות במפגש אחד או יותר, על פי הצורך.
לפני תחילת האבחון ישוחח המאבחן עמכם ועם בני משפחה שיגיעו אתכם, על מנת לקבל מידע מוקדם.
אבחון ליקויי למידה מורכב ממערכת מבחנים הכוללים שימוש בנייר ועיפרון, כמו גם מבחנים הנערכים בעזרת מחשב.

לאחר הבדיקה

עם סיום האבחון יכתב דו"ח מפורט הכולל הערכת המצב הקוגניטיבי וכן המלצות להמשך הטיפול, על פי הצורך.

למידע נוסף על אבחון ליקויי למידה
הטיפול ניתן ברמב"ם. להנחיות ופרטים מלאים על הטיפול נא לפנות למזכירות היחידה
למידע נוסף על אבחון נוירופסיכולוגי לצעירים

רקע

נוירופסיכולוגיה של ילדים הינה התמחות מקצועית, העוסקת בלמידת יכולות, למידת התנהגות וקשריהן עם מוחו של הילד.
ילדים מופנים להערכה נוירופסיכולוגית לאחר שהתגלו אצלם קשיים בלמידה, הפרעה בקשב, התנהגות לא הולמת, בעיה חברתית, הפרעות בתפקודי זיכרון, תפיסה, תפקודי ארגון ובקרה או ויסות רגשי. כמו כן, מופנים להערכה ילדים עם הפרעות כתוצאה ממחלה תורשתית, מולדת או התפתחותית, שמשפיעה על התפקוד המוחי, פגיעה מוחית כתוצאה מטראומה בלידה, תאונה, גידול או כל מחלה פיזית אחרת.

אבחון נוירופסיכולוגי מקיף של ילדים בגיל בית הספר כולל לרוב:


*בדיקת אינטליגנציה כללית
*בדיקת הישגים אקדמיים, כגון: קריאה, כתיבה וחשבון
*בדיקת תפקודי בקרה, כגון: יכולת ארגון, תכנון, עכבה וגמישות
*בדיקת מיומנויות קשב
*הנוירופסיכולוג משווה את התוצאות של כל ילד עם תוצאות של ילדים אחרים באותה קבוצת גיל ובונה פרופיל אישי, בו ניתן למקד את התחומים החזקים של הילד, כמו גם את נקודות הקושי ובכך, לאפשר לילד הנבדק למצות את הפוטנציאל הטמון בו.

 לפני הבדיקה

יש להצטייד במשקפיים או עזרי שמיעה, במידה וישנם כאלו.
אין לקחת ריטלין ביום האבחון, אלא להביא את הכדור איתכם.
חיוני להגיע לאבחון לאחר שנת לילה מספקת.
יש להביא עימכם את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים .

 

במהלך הבדיקה

ההערכה הנוירופסיכולוגית כוללת, על פי רוב, פגישה עם ההורים לשם קבלת ההיסטוריה ההתפתחותית והחינוכית של הילד, ראיון ושאלונים, שיחה עם הילד ותצפית על התנהגותו במהלך האבחון.
האבחון עצמו כולל פעילויות עם נייר ועיפרון, הרכבה של פאזלים, מענה על שאלות, ציורים ולעיתים, גם שימוש במחשב.
במקרים מסוימים, הבדיקות כוללות אנשי מקצוע נוספים והילד יבוא במגע עם מספר אנשים בו זמנית. לרוב, ההורים אינם נוכחים בחדר, אלא אם מדובר בילד צעיר מאוד או ילד מוגבל, הזקוק לנוכחות הוריו.
משך האבחון תלוי בגילו של הילד ובבעייתו.
למידע נוסף על אבחון נוירופסיכולוגי לילדים
הטיפול ניתן ברמב"ם. להנחיות ופרטים מלאים על הטיפול נא לפנות למזכירות היחידה.
למידע נוסף על הטיפול במחלת האלצהיימר