כתבות

התחלה רזה

תאריך פרסום: 01/01/2015 | מאת:רמב"ם

ילדים בעלי עודף משקל חשופים בהמשך החיים לסיבוכים כמו סוכרת, יתר לחץ דם, בעיות מפרקים, מחלות לב ועוד. אתם יכולים לעצור את זה כבר עכשיו. איך? ככה

התחלה רזההתחלה רזה

מאת: שרי שיין

מצער ככל שזה נשמע, הרבה מאוד אנשים שמגיעים למיון עם התקף לב בגיל 50 היו ילדים שמנים כבר בגיל עשר, ויש סיכוי רב שלו ההשמנה הייתה נמנעת כבר בגיל צעיר - זה לא היה נגמר במיון. מאחר שתזונה נכונה ובריאה היא משימה לא קלה לילדים שגדלו על ברכי הצ'יפס, הפיצה והמשקאות הממותקים, הדרך למבוגר בריא מתחילה בילדות. אז איך גורמים לילד לגדול על ברכי האכילה הנכונה? התשובות לפניכם:


1. לאכול יותר פירות וירקות, דגנים מלאים ושמנים בריאים. תזונה מאוזנת כוללת הרבה ירקות ופירות, דגנים מלאים (אורז מלא, חיטה מלאה), חלבונים, קטניות, ביצים, שומנים טובים (שמן זית, אגוזים, שקדים, אבוקדו, טחינה). במקביל יש לצרוך פחות שומן רווי (בורקס, ג'חנון ודומיהם) ולהימנע כמה שיותר מממתקים, מזון מהיר ואוכל מטוגן.

2. וזה תופס לגבי כלל בני המשפחה. אחד החוקים החשובים היא שהתוכנית היא כלל ביתית. כל המשפחה צריכה להיכנס למשטר ולאמץ אורח חיים בריא. לא רק לילד אסור לשתות קולה כי הוא שמן, אלא כל המשפחה לא שותה קולה כי זה לא בריא. כמו כן, השתדלו להקפיד על ארוחות משפחתיות. מחקרים מראים שילדים שאוכלים ארוחות משפחתיות בסיכון נמוך יותר להשמנה.

3. הציעו ממתקים בריאים. חשוב שהילד לא ירגיש מקופח ואפשר למצוא תחליפים בריאים שלא יתנו לו להרגיש יוצא דופן. למשל חטיף דגנים עם דבש או עוגיות שיבולת שועל.

4. זכרו שטעם הוא עניין נרכש. אם חושפים ילדים מגיל הגן למאכלים בריאים, סביר להניח שזה מה שהילד יאהב בהמשך חייו ובוודאי שלא יחוש מקופח.

5. בלי קיוסקים. יש מצב שבבית שומרים על תזונה נכונה, ואז הילד מגיע לקיוסק ליד בית הספר וקונה לעצמו ממתקים ושתייה קלה. היו מודעים לעניין הזה וציידו את הילד מבעוד מועד בארוחה טובה ומזינה שכוללת חטיפים מתוקים אך מזינים.

6. פחות שעות מסך, יותר פעילות. יש תואם חד משמעי בין שעות מסך (ישיבה מול טלוויזיה, טאבלט, סמארטפון, מחשב) להשמנה. בפעילויות אלה אוכלים יותר חטיפים, שותים יותר משקאות מומתקים, ולא פחות חשוב - לא זזים. הגבילו את זמן השהייה מול המסכים ועודדו את הילד להיות פעיל (וזה כולל פעילויות שוטפות כמו הליכה, עלייה במדרגות, משחקי כדור וכדומה).

7. קחו את ההסברה לידיים. אמנם משרד החינוך מתחיל להכניס יותר שעות הדרכה לחינוך לאורח חיים בריא, אבל התפקיד הזה גם שלכם. הסבירו לילד למה כדאי לו לשמור על גוף בריא ומהם סיכוני ההשמנה.

8. אל תשכחו את הגנטיקה. כדאי להביא ילדים שההורים שלהם חוו התקף לב בגיל צעיר (גבר מתחת לגיל 50 או אישה מתחת לגיל 55) לבדיקת לחץ דם וכולסטרול גם בגיל עשר. לכולסטרול גבוה אין תסמינים ולמרבה הצער אנשים רבים מגלים את זה רק בהתקף הלב הראשון.

9. וזכרו את האסתטיקה. המניע הכי משמעותי שיגרום לילד שמן לרזות הוא המראה. גם אם הוא לא מספר לכם, הוא סובל כי בני הכיתה צוחקים עליו, כי הוא מגיע אחרון בשיעורי ספורט ועוד. הוא רוצה לרזות – אתם רק צריכים לעזור לו.

30% מהילדים בכיתות ז' (גיל 12) סובלים כיום מעודף משקל. לפני 40 שנה שיעורם עמד על 6%

ייעוץ מקצועי: פרופ' נעים שחאדה, מנהל מחלקת ילדים א' והמרפאה לסוכרת והשמנה בילדים ומתבגרים, בית החולים רות רפפורט לילדים, רמב"ם​​